Nem csoda, hogy a magyar kereskedelmi tévék kínálatát elnézve a fiatalok már inkább az interneten keresik a nekik való műsort. Ez az átvándorlás egyre nagyobb mértéket fog felvenni, ahogy múlik az idő, de nehogy azt higgyük, hogy ez azt jelenti, hogy az újabb csatornákon bármivel igényesebb tartalmak özönlik el az étert. Az arány itt sem a minőség javára billen.

Megvan az előnye annak, hogy bárki műsort készíthet az interneten, hisz így nem kell se sógornak lenni, se beáldozni a tartalmat a könnyebb fogyaszthatóság érdekében. A közönség meg majd dönt. Nincs ezzel baj. De néha nagyon meglepő, hogy mi mellett tette le a voksát a mai fiatalság.

A tendencia az, hogy sokan szeretnének videózni és megosztani magukat a világgal. A baj, az hogy legfőképpen magukat szeretnék, nem valami gondolatot vagy minőségi tartalmat átvinni, ezért a legtöbben téma és különösebb igényesség nélkül odapattannak a webkamera elé és mondják, ami épp eszükbe jut, majd vágatlanul felhányják a netre. Ez a mai vlogok 99%-ának az ars poeticája. A nagy számok törvénye alapján végül lesz pár, ami nézettsége kiemelkedik. A siker kulcsa itt inkább a rendszerességben van, mintsem a minőségben. Ha évekig folyamatosan csinálod, egy idő után megszoknak, aztán szép lassan lesznek, akik megszeretnek.

 

 

A rajongóid főleg a 16 év alatti gyerekek lesznek, akik utána kötelességüknek érzik, hogy megvédjenek téged, függetlenül attól, hogy szidnak vagy értelmes kritikát fogalmaznak meg veled szemben. Persze azt mindenki megszokhatta, hogy az interneten szinte sosem alakul ki értelmes párbeszéd, csak két oldal, akik egymás anyját és személyét szidják. Nincs ügy, nincs elv. Minden személyes.

A semmit mondás alapjait a magyar neten anno Herby rakta le, de most már sokan követték a példáját. Itt van Goodlike is, aki folytatta Herby hagyományait, de már az önirónia teljes hiányával. De ide sorolhatnánk Fanmademakert is, aki valamiben biztos megint más, de én már nem tudnám megkülönböztetni. Ez csak pár ismertebb csatorna, van még tonnaszámra ilyen. A legtöbb elveszik a youtube mocsarában. A lényeg, hogy a videók ne szóljanak semmiről, hogy a hat éves kortól meg lehessen érteni. Az se baj, ha erőltetett és a Sas kabaré mellette kifinomult humornak hat. Sőt ezek mind újabb jó pontok. Vannak olyanok is, akik kissé árnyaltabb módon űzik ezt az ipart. Például Nász Dániel, aki vlog formájában csomagolja újra Paulo Coelho életművét. Nehéz rá haragudni, de ettől még nem lesz nézhetőbb. Valamint nem lehet szó nélkül elmenni az ask.fm sztárjai mellett sem, akik tényleg a maximumra pörgették ki a semmit mondást. Náluk jelenleg nincsen magasabb szint ebben a műfajban.

Szedjük is össze mi kell ahhoz, hogy sikeres magyar vloggel legyen az ember:

  1. Készíts egy csatornát, valami fiatalos névvel.
  2. Legyen egy webkamerád (elég egy ócska minőségű is).
  3. Készíts hetente több videót. Mond, ami eszedbe jut, meg se kell vágni, csak rakd fel. A humor legyen mindenki számára érthető ripacskodás.
  4. Reklámozd, ahol tudod.
  5. Ez a legfontosabb: ne hagyd abba, ontsd ezeket a videókat évekig.
  6. Ha tudsz rakj fel még ezek mellé heti több Minecraft gameplay videót is akár.
  7. Ennyi. A siker garantált.
    
   

Persze nem csak ebből áll a magyar youtube közeg, hisz ott van Szirmai Gergő, Dancsó Péter, Pamkutyáék és például a Dumaragu, akiket lehet szeretni vagy nem szeretni, de ők legalább megpróbálnak ötleteket vagy gondolatokat átvinni, általában igényesebb kivitelben, viszont amíg nincs elég belőlük, kellenek mások, akiket lehet nézni rendszeresen. Az se baj, ha semmi értelmesről nem szól az egész, csak legyen. Itt ők az internet Mónika Show-i. Erre is van igény, így hát ezt is ki kell szolgálni. Az igények aránya megmaradt, csak a csatorna lett más.

Előre üdvözlöm az olyan hozzászólásokat, miszerint én sem csinálok mást, csak írott formában. Talán igazuk is van, de azért megpróbálok én is megütni egy bizonyos szintet (még ha nem is sikerül) és átvinni legalább néhány gondolatfoszlányt. Ez persze nem kéne, hogy erény legyen.

Ennek kéne a minimumnak lennie, ha tartalmat gyártasz, de sajnos ez már több, mint amit a legtöbb magyar vlog kitűzött céljául.